Käytin vaalikoneisiin vastaamiseen merkittävän paljon aikaa, sillä halusin perustella kantani väittämiin huolellisesti. Monissa tapauksissa se vaati tiedonhakua ja syvällistäkin pohtimista, vaikka olen käsitellyt näitä asioita tavalla tai toisella vuosien ajan. Pelkkä klikattava kanta samaa mieltä – eri mieltä -skaalalla ei välttämättä kerro ehdokkaan ajattelusta paljoakaan, varsinkin jos väittämä on moniselitteinen tai jopa sisäisesti ristiriitainen. Tästä prosessista on toki se etu, että siinä samalla oppii, oma ajattelu kehittyy ja kannat kirkastuvat. Ja äänestäjä saa sitten perusteluista paljon tarkemman kuvan ehdokkaasta.
Tässä linkit kaikkiin vaalikonevastauksiini:
- Yle kuntavaalit ja aluevaalit
- Etelä-Saimaa kuntavaalit ja aluevaalit
- Helsingin Sanomat kuntavaalit ja aluevaalit
- Ilta-Sanomat kuntavaalit ja aluevaalit
- MTV kuntavaalit ja aluevaalit
- Iltalehti
- Nuorten vaalikone kuntavaalit ja aluevaalit
- Uskonnonvapaus
Kirjoitin aiemmin erikseen Ylen, Etelä-Saimaan, Sanoman, MTV:n ja Iltalehden vaalikoneista, tsekkaa nostot vaalikonevastauksista ja muut pohdinnat linkeistä.
Nuorten vaalikone, nostoja vastauksistani ja lisäpohdintaa
Nuorten vaalikone keskittyi vähemmän yllättäen nuorille tärkeisiin kysymyksiin. Tai näin olettaisin, 43-vuotiaana en ole enää kovin nuori. Mutta nuorten asiat ovat olleet minulle aina tärkeitä, sillä he joutuvat elämään pisimpään nuoria koskettavien päätösten kanssa.
Vaalikoneen aloittaa kaksi väittämää, jotka nähdäkseni koskevat nuorten aktivoimista osaksi yhteiskunnallista vaikuttamista: “Äänestysikärajaa tulee laskea 16 ikävuoteen kunta- ja aluevaaleissa.” ja “Nuorisovaltuustoille tulee aina antaa puhe- ja läsnäolo-oikeus nuoria koskevassa päätöksenteossa esimerkiksi valtuustossa tai lautakunnissa.”
Näihin molempiin vastasin “täysin samaa mieltä”. Päättäjät eivät huomioi nuorten asioita, elleivät nuoret äänestä aktiivisesti. Paitsi jos päättäjät ovat itse nuoria ja/tai kiinnostuneita nuorten asioista, mutta kuten monesti on saanut havaita, liian harvat ajattelevat tulevaisuutta ja siten myöskään nuoria. Nuoret täytyy siis saada osallistumaan aktiivisemmin, vähintään äänestäjinä, mutta mielellään myös päättäjinä nuoresta pitäen. Nämä toimet mielestäni edesauttaisivat nuorten osallistumista.
Väittämä: “Osallistuvan budjetoinnin käyttöä pitää lisätä kunnassani.”
Tämän kanssa olin myöskin “täysin samaa mieltä”. Osallistaminen on hyväksi aivan kaikkien kannalta, ei ainoastaan nuorten. Osallistamisen tulee olla pitkäjänteistä ja systemaattista, ja sen tuloksista tulee raportoida, jotta ihmiset näkevät, kuinka heidän palaute ja toiminta on vaikuttanut.
Väittämä: “Hyvinvointialueellani ei tule aloittaa huumeiden käyttöhuonekokeilua, vaikka laki sen sallisi.”
Olin tässä “täysin eri mieltä”. Maailman terveysjärjestö (WHO) ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) ovat tutkittuun tietoon ja asiantuntijoiden näkemyksiin perustuen suositelleet luopumista huumeiden henkilökohtaisen käytön rangaistavuudesta. Huumeita käytetään joka tapauksessa. Käyttöhuoneilla voidaan ehkäistä kuolemia ja tartuntoja, parantaa ympäristön turvallisuutta sekä tarjota ihmisille tukea ja hoitoa.
Lähimmäksi meikäläistä ehdokaskavereista pääsi jälleen joukko aiemmista vaalikoneista tuttuja nimiä: Lauri Tiainen, Christina Nenonen ja Markus Heikkinen.

Uskonnonvapaus.fi vaalikone, nostoja vastauksistani ja lisäpohdintaa
Vaalikone olit lyhyt, kysymyksiä oli yhteensä 8 (löytyvät myös alta), jotka kaikki liittyivät kuntavaaleihin. Vastauksia ei erikseen voinut perustella, mutta lopussa oli avoin osio vapaille kommenteille, johon perustelin jokaista vastaustani. Nostan esiin vain yhden kysymyksen: “7. Tuleeko kunnassasi opettaa osittain yhdessä eri uskontoja ja elämänkatsomustietoa?”
Vastausvaihtoehdot olivat:
1. Ei, kaikki katsomusaineet on opetettava erikseen.
2. Kristinuskon eri suuntien yhteisopetus käy, muu yhdistäminen ei.
3. Uskontoja voidaan opettaa yhdessä, elämänkatsomustieto on opetettava erikseen.
4. Kaikille yhteisiä oppitunteja voidaan järjestää.
0. En vastaa / Ei mikään edellämainituista.
Valitsin 1. Ei, kaikki katsomusaineet on opetettava erikseen.
Olen toki sitä mieltä, että keskustelu erilaisten näkemysten välillä on hyväksi ja tarpeellista, mutta pidän pitkällä tähtäimellä oikeana ratkaisuna joko yhteistä katsomusainetta tai jopa uskontojen ja katsomusaineiden integrointia historian ja yhteiskuntaopin sisältöihin. Erilaiset maailmankatsomukset eivät rajoitu vain uskontoihin. Tämä tosiasia olisi aiheellista hyväksyä kaikkien oppiaineiden osalta, integroiden arvokeskustelu kaikkialle, missä sitä ympäröivässä yhteiskunnassa esiintyy.
Vaalikone kertoo myös vastausten yhteenvedon puolueittain. Oma tulkintani datasta on, että Vihreät ovat liberaalein puolue. Toki vastausmäärät tähän vaalikoneeseen ovat paljon pienempiä kuin yleisemmin tunnetuissa vaalikoneissa, ja pienimpien puolueiden osalta vastausmäärät jäävät todella vähäisiksi. Mutta yhdistettynä kaikkeen muuhun käytettävissä olevaan tietoon tämäkin tukee näkemystä Vihreistä hyvin liberaalina puolueena.
Nuorten vaalikoneen vastaukseni
# | Kysymystyyppi | Kysymys | Kanta | Perustelu |
1 | Kunta- ja aluevaalit | Äänestysikärajaa tulee laskea 16 ikävuoteen kunta- ja aluevaaleissa. | Täysin samaa mieltä | Nuoret on hyvä päästää päättämään heihin itseensä vaikuttavista asioista ja sitouttaa yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Mitä varhaisemmin nuoret pääsevät osallistumaan demokratian toimintaan, sen paremmin he siihen oppivat. |
2 | Nuorisovaltuustoille tulee aina antaa puhe- ja läsnäolo-oikeus nuoria koskevassa päätöksenteossa esimerkiksi valtuustossa tai lautakunnissa. | Täysin samaa mieltä | Kyllä. Nuorten näkökulman huomioimiseksi nuorten osallistuminen on olennaista. Osallistuminen päätöksentekoelinten kokouksiin helpottaa tiedonkulkua molempiin suuntiin. | |
3 | Kunnan ja hyvinvointialueen palveluita tulee tarjota kunnan ja hyvinvointialueen virallisten kielien lisäksi myös englanniksi. | Täysin samaa mieltä | Lappeenranta on kansainvälinen yliopistokaupunki ja tarvitsemme tänne monipuolisia osaajia ympäri maailmaa. Englannin kielen saatavuutta lisäämällä voimme houkutella ihmisiä tänne paremmin. Englanninkielinen varhaiskasvatus ja opetus helpottavat ulkomaalaisten asiantuntijoiden perheiden asettautumista Lappeenrantaan. | |
4 | Julkisissa tarjoiluissa, kuten kouluruokailussa ja sairaaloissa, ei tule luopua lihan tarjoamisesta. | Täysin eri mieltä | Julkisilla varoilla ei tule tukea eläintuotantoa. Jokaisen päivän pitäisi olla oletuksena kasvisruokapäivä. Ihminen ei tarvitse nyky-yhteiskunnassa lihaa sitäkään vähää kuin muinoin, joten ei ole mitään syytä, miksi lihaa pitäisi tarjota yhtenäkään päivänä. Kasvisruoan saa tehtyä terveellisemmäksi (moni suomalainen syö liikaa lihaa suosituksiin nähden muutenkin), minkä lisäksi se on ympäristön ja ilmaston kannalta merkittävän paljon parempi sekä eettisempi ratkaisu. Samalla on huolehdittava, että kasvisruoasta osataan tehdä maistuvaa – tarvittaessa keittiöhenkilökuntaa tulee kouluttaa lisää. Lisäksi kotimaisiin kasvipohjaisiin raaka-aineisiin panostaminen voi tukea paikallista ruoantuotantoa. | |
5 | Kunnassani ja hyvinvointialueellani tulee pyrkiä hiilineutraaliuteen. | Täysin samaa mieltä | Ilmastokatastrofi ja luontokato ovat aikamme suurimpia uhkia ihmiskunnalle ja sivilisaation jatkumiselle. On täysin loogista, että yhteiskunta pyrkii turvaamaan oman ja ihmiskunnan jatkuvuuden, jolloin ilmastopäästöt on saatava nolliin ja alettava sitomaan hiiltä ilmakehästä. Olemme aiheuttaneet jo vaarallisen paljon päästöjä, ja nyt pitäisi ottaa takapakkia. | |
6 | Kuntavaalit | Kunnassani tulisi tehdä enemmän toimia seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien nuorten syrjinnän ehkäisemiseksi. | Täysin samaa mieltä | Ihmisten hyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että jokainen saa olla vapaasti oma itsensä ja ilmaista itseään muita vahingoittamatta. Sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöt kohtaavat edelleen syrjintää, mikä heikentää heidän elämänlaatua. Se on lopulta haitaksi koko yhteiskunnalle. Julkisten instituutioiden on huomioitava vähemmistöt konkreettisesti ja kouluttaa henkilöstöä moninaisuuden kohtaamiseen, huolehtimalla syrjimättömyydestä palveluissa ja kuulemalla sateenkaariyhteisöä päätöksenteossa. |
7 | Kunnan tulee mahdollistaa jokaiselle alle 29-vuotiaalle mielekäs ja maksuton harrastus. | Täysin samaa mieltä | Kaikille nuorille tulisi löytyä jonkinlainen maksuton harrastusmahdollisuus. Harrastukset tukevat hyvinvointia, osallisuutta ja sosiaalista yhteenkuuluvuutta, ehkäisten syrjäytymistä. Harrastukset ennaltaehkäisevät monenlaisia sosiaalisia ja terveydellisiä ongelmia. Maksuttomuus varmistaa, että myös pienituloisten perheiden lapset ja nuoret voivat osallistua harrastuksiin. Kunnan tulee tehdä yhteistyötä paikallisten järjestöjen ja toimijoiden kanssa sekä varmistaa, että tarjonta on monipuolista ja helposti saavutettavaa. | |
8 | Kouluväkivaltaan pitäisi puuttua mieluummin poliisin kuin sosiaalipalveluiden toimesta peruskouluissa. | Täysin eri mieltä | Rangaistuksiin keskittyminen ei auta puuttumaan ongelmien juurisyihin, vaan saattaa jopa pahentaa tilannetta. Koulujen riittävät resursointi auttaa parhaiten koulurauhan ja hyvien oppimistulosten saavuttamiseksi. Opettajien on voitava keskittyä opettamiseen ja ryhmäkokojen tulee olla maltillisia. Kova kuri ja karttakeppi ovat mennyttä maailmaa. Aikuisella kasvatusalan ammattilaisella on käytössä monenlaisia pehmeitä keinoja ylläpitää hyvää oppimisympäristöä. Väkivallan ehkäisyssä ratkaisevampaa on ennaltaehkäisevä työ, kuten riittävät oppilashuollon palvelut, kiusaamisen vastaiset toimenpiteet ja oppilaiden hyvinvoinnin tukeminen. Toki poliisia tarvitaan rikostapauksissa, eikä kaikkea koulussa tapahtuvaa henkistä ja fyysistä väkivaltaa voida kuitata vain normaalina pidettynä koulukiusaamisena. | |
9 | Kunnan on tuettava nuorten aikuisten työllistymistä ja sitä tukevia palveluita tarvittaessa muiden väestöryhmien edelle. | Täysin samaa mieltä | Nuoret aikuiset ovat hankalassa asemassa työmarkkinoille siirtyessään.Kunnissa pitäisi tarjota monipuolisia työllisyyspalveluita, jotka huomioivat erilaisten ryhmien tarpeet. Esimerkiksi koulutuksen ja työkokemuksen puutteet, mielenterveysongelmat ja syrjäytymisriskit ovat asioita, joihin kunnilla on mahdollisuus vaikuttaa tarjoamalla kohdennettuja palveluita. Parhaiten tämä toteutuu riittävällä resursoinnilla ja palvelujen saatavuudella kaikille tarvitseville. Toisaalta näihin asioihin panostaminen voivat tukea kaikkia väestöryhmiä ilman vastakkainasettelua. | |
10 | Toisen asteen koulutukseen (eli lukioon ja ammatilliseen koulutukseen) tulee olla mahdollista osallistua muuttamatta pois kotoa. | Täysin samaa mieltä | Toisen asteen koulutusta olisi oltava tarjolla mahdollisimman lähellä. Kaikki nuoret eivät ole valmiita muuttamaan pois vanhempien luota siinä iässä, jolloin toisen asteen koulutus tyypillisesti aloitetaan. Vanhemmilla ei välttämättä ole myöskään varaa tukea pois muuttavaa nuorta riittävästi. Etäopiskelua voidaan hyödyntää jossain määrin, mutta kaikkea opetusta ei voida siirtää etäyhteyksille. Lähiopetus ja kouluympäristö tarjoavat oppilaille opetuksen lisäksi kasvatuksellista tukea ja sosiaalisia taitoja. | |
11 | Kuntani tulee taata pienituloisille (esim. opiskelijoille) mahdollisuus kohtuuhintaiseen asumiseen. | Täysin samaa mieltä | Mahdollisuus kohtuuhintaiseen asumiseen on olennaista hyvinvointivaltiossa. Sen turvaaminen erityisesti pienituloisille (kuten opiskelijoille) on kunnalle tärkeä tehtävä. Kunnan tulee edistää asuntotuotantoa, jossa rakennetaan monipuolisesti sekä edullisia vuokra-asuntoja että kohtuuhintaisia omistusasuntoja. Lappeenrannassa kaupungin tulee tehdä yhteistyötä Lappeenrannan seudun opiskelija-asuntosäätiö (LOAS) kanssa, jotta opiskelijoille tarjotaan riittävästi laadukkaita ja kohtuuhintaisia asumisvaihtoehtoja. | |
12 | Osallistuvan budjetoinnin käyttöä pitää lisätä kunnassani. | Täysin samaa mieltä | Lappeenrannan tulee vakiinnuttaa osallistava budjetointi jatkuvaksi toiminnaksi, ei toteuttaa sitä vain projektinomaisesti. Osallistuva budjetointi on tärkeä tapa lisätä kuntalaisten osallisuutta ja vaikutusmahdollisuuksia oman elinympäristönsä kehittämisessä. Kun asukkaat voivat itse vaikuttaa siihen, mihin rahaa käytetään, se lisää demokratiaa, läpinäkyvyyttä ja kuntalaisten luottamusta päätöksentekoon. Yhteiskunnallisen osallisuuden kokeminen ja demokratiakasvatus on tärkeää aloittaa jo nuorella iällä. | |
13 | Kunnan taloutta tulee tasapainottaa ensisijaisesti kuntaveron korotuksella eikä leikkauksilla. | Jokseenkin samaa mieltä | Leikkaukset johtaisivat luultavasti palveluiden karsimiseen. Palveluiden karsiminen taas heikentäisi Lappeenrannan houkuttelevuutta asuinpaikkana. Meidän on pidettävä kiinni nykyisistä asukkaista ja houkuteltua lisää ihmisiä kaupunkiin. Palveluiden heikentäminen osuu erityisen kipeästi vähävaraisiin, joilla ei ole ehkä mahdollisuutta liikkua palveluiden perässä tai paikata puutteita maksamalla itse yksityisille tuottajille. Maltillisesti veroja korottamalla voidaan säilyttää palvelutaso, tai jopa parantaa sitä. Kaupungin palveluverkkoa on silti pystyttävä tarkastelemaan kriittisesti – aivan muutaman ihmisen vuoksi kaikkia palveluita ei voida ylläpitää. Parasta olisi kuitenkin investoida tulevaan kasvuun, jolloin pidemmällä tähtäimellä veroja ei välttämättä tarvitsisi korottaa eikä menoja karsia. | |
Kunnan omistamien yhtiöiden myyminen on hyvä tapa tasapainottaa kunnan taloutta. | Jokseenkin eri mieltä | Tietyillä yhteiskunnan ydintoimintojen aloilla, kuten infrastruktuurin (energia, vesihuolto) ja hyvinvointiyhteiskunnan palvelutuotantoon liittyvä omistaminen on perusteltua. Yhteiskunnan tulee ehkäistä monopolien syntymistä ja edistää reilua kilpailua. Strategiset omistukset voivat myös tuoda julkiselle sektorille tuloja, jotka vähentävät tarvetta rahoittaa palveluita verotuloilla. | ||
14 | Kuntani tulee panostaa metsien suojeluun aikaisempaa enemmän. | Täysin samaa mieltä | Mikäli ekosysteemit romahtavat, romahtaa talouskin ihmisten sivilisaatioiden myötä.Voimme suojella lähiluontoamme vain paikallisesti. Luontokato on aikamme suurimpia uhkia, jopa ilmastonmuutosta vakavampi. Avohakkuista on luovuttava kokonaan, jatkuvapeitteinen kasvatus on ainoa mahdollinen vaihtoehto. Hakkuumäärät pitäisi kuitenkin tiputtaa lähemmäs nollaa. Lappeenranta ja Etelä-Karjala on metsäteollisuuden vuoksi Suomen hakatuimpia alueita, eikä meillä ole laajoja alueita vanhoja metsiä. Tänne ei saa edes yhtä kansallispuistoa, mikä on paikallisen luontomatkailun kannalta surkeaa. | |
15 | Kuntani tulee panostaa autoiluun ennemmin kuin julkiseen liikenteeseen, pyöräilyyn ja kävelyyn. | Täysin eri mieltä | Lasten ja nuorten tulee päästä liikkumaan helposti myös itse, ja silloin autoilu ei tietenkään ole vaihtoehto. Yksityisautoilun tarpeen vähentäminen auttaa torjumaan ilmastonmuutosta ja vähentää paikallisesti myös terveydelle haitallisia pienhiukkaspäästöjä. Kävely ja pyöräily ovat myös hyväksi terveydelle. Keskustan tulee olla mahdollisimman helposti saavutettavissa joukkoliikenteellä, pyöräillen ja kävellen. Kaikki eivät voi tai halua omistaa yksityisautoa. Myös heidän tulee voida liikkua ja päästä palveluiden äärelle.Syrjäisemmillä seuduilla auton käytölle on toki huonommin vaihtoehtoja. Silti yksityisautoilua itsessään ei pitäisi tukea, vaan vähäpäästöisellä sähköautolla kulkemisen tulee olla kaikkialla edullisempaa kuin polttomoottoreille liikuttaessa. | |
16 | Lähialueelleni ei tule perustaa vastaanottokeskusta. | Täysin eri mieltä | Lappeenrannan on tehtävä oma osansa yhdessä muiden Suomen kuntien kanssa. Meidän on puolustettava ihmisyyttä ja autettava hädässä olevia. Kotoutumiseen on panostettava, jotta pakolaisten osaaminen auttaisi työmarkkinoita. Mahdollisen uuden vastaanottokeskuksen sijoituspaikka on harkittava kokonaisuutta katsoen, mutta lähtökohtaisesti ei ole syytä vastustaa. | |
17 | Aluevaalit | Perusterveydenhuollon järjestämisessä tulee hyödyntää nykyistä enemmän yksityisiä palveluntarjoajia. | Täysin eri mieltä | Lähtökohtaisesti tulee pyrkiä siihen, että julkisella rahoituksella tuotetaan julkisia palveluita. Tällöin kokonaisuus on paremmin hallittavissa, mikä johtaa kustannussäästöihin. Vain rajatuissa poikkeustapauksissa hetkellisesti on hyväksyttävää maksaa yksityisiä terveyspalveluita verovaroin. |
18 | Hyvinvointialueeni tulee tarjota alle 25-vuotiaille maksuton ehkäisy. | Täysin samaa mieltä | Kaikkien alle 25-vuotiaiden on saatava maksuton ehkäisyä tarvittaessa, eikä raha saa olla kynnyskysymys. Myös ehkäisyneuvontaa on tarjottava. Tällä tavalla parannetaan nuorten seksuaaliterveyttä. Lisäksi maksuton ehkäisy on tehokas tapa ennaltaehkäistä terveysongelmia ja ei-toivottuja raskauksia, mikä tuo merkittäviä säästöjä yhteiskunnalle pitkällä aikavälillä. | |
19 | Hyvinvointialueeni tulee tarjota enemmän digipalveluita ja vähemmän lähipalveluita. | Jokseenkin eri mieltä | Etäpalvelut ovat tietyissä tapauksissa hyvin näppäriä asiakkaille. Ne ovat kannatettava lisä palveluvalikoimaan, ja voivat tuoda myös kustannussäästöjä. On kuitenkin oltava tarkka, että asiakas ohjataan tarpeen mukaan lähivastaanotolle, sillä kaikkea ei voida selvittää ja ratkaista etäyhteydellä. On paljon käytännön asioita jotka vaativat läsnäoloa. Lisäksi myös ihmisen kohtaaminen kasvokkain on tärkeää. Kaikki eivät pysty käyttämään digi- ja etäpalveluita, heidän tilanne ei saa myöskään heikentyä. | |
20 | Hyvinvointialueilla pitää olla verotusoikeus. | Täysin samaa mieltä | Alueiden itsehallinnon kannalta on tärkeää, että ne voivat rahoittaa oman toimintansa. Se kannustaisi myös palveluiden järjestämiseen vastuullisesti mutta kustannustehokkaasti. Nykymallissa hyvinvointialueiden rahoitusta tulisi vahvistaa, jotta kuntien harrastaman alibudjetoinnin vaikutukset eivät aiheuttaisi ongelmia. | |
21 | Hyvinvointialueellani ei tule aloittaa huumeiden käyttöhuonekokeilua, vaikka laki sen sallisi. | Täysin eri mieltä | Huumausainepolitiikan tulee olla inhimillistä ja haittoja vähentävää. Ongelmissa olevia ihmisiä ei pidä rangaista lisää, vaan heille tulee tarjota apua. Ihmisten auttaminen myös huumeongelmissa on tärkeää. Ennaltaehkäisevä toiminta on tärkeää, jotta ongelmia ei synnyt, tai että ne saadaan minimoitua mahdollisimman varhain – se tuo rahallisia säästöjä ja on inhimillistä. Esim. Lappeenrantaan ja Imatralle pitäisi voida perustaa huumeiden käyttöhuoneita. Huumeiden käyttöhuone on hyvä tapa vähentää ja ennaltaehkäistä päihteistä aiheutuvia ongelmia, ne vähentävät haittoja ja häiriöitä sekä rajoittavat tartuntatautien leviämistä huumeita käyttävin keskuudessa ja edelleen muuhun väestöön. | |
22 | Asiakasmaksuihin tehtävät suuret korotukset ovat hyvä keino tasapainottaa hyvinvointialueiden taloutta. | Täysin eri mieltä | Pienituloisten ja paljon palveluita tarvitsevien on pystyttävä käyttämään julkista terveydenhuoltoa tilanteessa kuin tilanteessa. On inhimillisesti ja taloudellisesti raskasta, mikäli hoitoon pääsy viivästyy tai estyy. Maksukorotukset voivat johtaa tilanteisiin, joissa ihmiset lykkäävät hoitoon hakeutumista, mikä taas voi kasvattaa pitkän aikavälin kustannuksia, kun hoitamattomat sairaudet pahenevat. | |
23 | Suomessa oleskelevilla paperittomilla maahanmuuttajilla tulee olla oikeus myös kiireettömiin mutta välttämättömiin terveydenhuollon palveluihin. | Täysin samaa mieltä | Kansanterveyden kannalta on parempi hoitaa ihmiset status katsomatta. Tämä on myös ihmisoikeuskysymys. | |
24 | Hyvinvointialueelleni tulee palkata ulkomailta lisää henkilöstöä, esimerkiksi sairaanhoitajia. | Täysin samaa mieltä | Työvoiman riittävyys ei saa olla este palveluiden tuottamiselle. Työperäistä maahanmuuttoa tullaan jatkossa tarvitsemaan yhä enemmän työikäisen väestön koon pienetessä suhteessa palveluita tarvitseviin. Koulutettujen ammattilaisten tulee päästä Suomessa helposti oman alan töihin. | |
25 | Terapiatakuu tulee laajentaa koskemaan kaikkia alle 29-vuotiaita alueellani. | Täysin samaa mieltä | Mielenterveys on yhtä tärkeää kuin fyysinen terveys. Kyse on sekä inhimillisestä että taloudellisesta edusta – asioiden hoitamattomuus tai myöhästynyt hoito pitkittävät kärsimystä ja aiheuttavat kansantaloudellisia menetyksiä. Terapiatakuu täytyy toteuttaa laajana, ei vain lapsia ja nuoria koskevana, joskin heidän osaltaan asia on erityisen tärkeä. | |
26 | Hyvinvointialueeni palveluita tulee keskittää tiettyihin asutuskeskuksiin. | Jokseenkin eri mieltä | Lähipalveluiden liiallinen karsiminen tai vieminen kauemmas eriarvoistaa ihmisiä. Toki hyvinvointialueen palveluverkkoa on pystyttävä tarkastelemaan kriittisesti – liian pienellä väestöpohjalla kaikkia palveluita ei kannata ylläpitää. Mutta kaikilla ihmisillä ei ole mahdollisuutta liikkua helposti pitkiä matkoja, joten lääkäri on voitava tavata edes joinain päivinä viikosta. Joskus liikkuva lääkäri tavoittaisi potilaat paremmin. Palvelujen tarjonnassa on huomioitava myös alueellinen kysyntä. Yleisesti ottaen lähipalvelut lisäävät alueiden vetovoimaa. Etälääkäripalvelut ovat tietyissä tapauksissa hyvin näppäriä asiakkaille ja voivat tuoda säästöjä. On kuitenkin oltava tarkka, että asiakas ohjataan tarpeen mukaan lähivastaanotolle, sillä kaikkea ei voida selvittää ja ratkaista etäyhteydellä. |
Uskonnanvapaus.fi vaalikoneen vastaukseni
1 | Tuleeko kuntasi peruskoulusta viedä lapset koulupäivän aikana vuosittain jumalanpalvelukseen, esimerkiksi lukukauden aluksi ja lopuksi? | Ei, säännölliset koululaisjumalanpalvelukset eivät kuulu koulun tehtäviin. |
2 | Jos SETA ry vierailee peruskoulun oppitunnilla, tuleeko oppilaan saada vapautus uskonnollisista syistä? | Ei, tällainen oppitunti on kaikille pakollinen. |
3 | Miten kouluruokailussa tulee huomioida uskonnolliset ruokavaliot? | Tarjotaan vaihtoehtona kasvisruokaa, se kattaa myös uskonnolliset ruokavaliot. |
4 | Jos pienten koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminta ostetaan palveluna, miten huomioidaan toimijan tausta? | Mieluiten ostetaan toimijalta, jolla ei ole uskonnollista kytköstä. |
5 | Tuleeko kuntasi omistamalla maalla olla vainajan tuhkan sirottelupaikka? | Kyllä. |
6 | Tulisiko kunnan järjestää tunnustukseton tai monikäyttöinen seremoniatila uskonnottomien ja ei-kristillisten uskontojen hautajaisille? | Kyllä tulisi, riippumatta paikallisen seurakunnan linjauksesta. |
7 | Tuleeko kunnassasi opettaa osittain yhdessä eri uskontoja ja elämänkatsomustietoa? | Ei, kaikki katsomusaineet on opetettava erikseen. |
8 | Kunnan toimialaan liittymättä: Tulisiko elämänkatsomustiedon opiskelu sallia myös evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluville? | Kyllä. |
Perustelut
Julkisten palveluiden ja koulutuksen tulee olla uskonnollisesti neutraaleja ja tarjota yhdenvertaiset mahdollisuudet kaikille. Kunnan tulee varmistaa, että jokaisen kuntalaisen oikeuksia kunnioitetaan riippumatta heidän uskonnollisesta tai uskonnottomasta taustastaan. Tämä edellyttää erityistä huolellisuutta esimerkiksi koulujen toiminnassa, hautaamisjärjestelyissä ja katsomusopetuksessa.
Yhteisymmärrystä ja suvaitsevaisuutta voidaan edistää monin tavoin, mutta se ei saisi koskaan tarkoittaa sitä, että uskonnottomien tai vähemmistöuskontojen oikeuksia rajoitetaan. Moniarvoinen yhteiskunta rakentuu vapaudelle ja tasa-arvolle, jossa jokaiselle annetaan mahdollisuus elää omien vakaumustensa mukaisesti muita vahingoittamatta.
Alla vielä tarkemmat perusteluni kysymyksittäin:
1. Koulun tulee suhtautua katsomuksiin yhdenvertaisesti, eikä niistä mitään yksittäistä voida suosia. Opetuksen ja muun toiminnan tulee olla tunnustuksetonta, eikä koulujen yhteisissä tilaisuuksissa tule olla uskonnollisia elementtejä. Uskontojen vaikutusta kulttuuriin tulee tarkastella opetuksessa ja käytännössä neutraalisti, faktat edellä. Koulujen tulee toteuttaa uskonnonvapautta huomioiden uskonnottomat ja muihin uskontokuntiin kuuluvat.
2. Koulun tehtävänä on tarjota monipuolista ja ajantasaista tietoa ihmisen biologiasta, käyttäytymisestä ja yhteiskunnallisista ilmiöistä, mukaan lukien sukupuolinen ja seksuaalinen moninaisuus. Seta tekee asian suhteen tärkeää työtä ja heillä on asiasta paljon tietoa sekä kokemusta. Nämä asiat eivät liity uskonnolliseen vakaumukseen, vaan ovat ihmisoikeuksiin, tasa-arvoon ja hyvinvointiin liittyviä aiheita, joista jokaisella oppilaalla on oikeus saada tietoa.
3. Julkisilla varoilla ei tule tukea eläintuotantoa. Syitä on useita: eettiset syyt (eläinten hyvinvointi), ilmastokatastrofin sekä luontokadon hillintä, sekä terveys (ravitsemussuositukset). Kasvisruoka on käytännöllinen ja yhdenvertaisuutta edistävä ratkaisu. Mikään uskonto ei kiellä ainoastaan kasvisperäisistä aineista koostuvaa ruokaa.
4. Aamu- ja iltapäivätoiminnan tulee olla uskonnollisesti neutraaleja ja kaikkien perheiden saavutettavissa. Uskonnollisesti sitoutumattomien toimijoiden käyttö ehkäisee tilanteita, joissa lapset altistuvat uskonnolliselle kasvatukselle vastoin perheensä vakaumusta.
5. Vainajan tuhkan sirottelupaikan tarjoaminen kunnan omistamalla maalla olisi palvelu, joka kunnioittaa uskonnottomien ja muiden ei-kristillisten hautaustoiveita. Se lisää yhdenvertaisuutta ja mahdollistaa erilaisiin vakaumuksiin perustuvien hautaustoiveiden toteuttamisen.
6. Tunnustukseton seremoniatila olisi monikäyttöinen ja palvelisi niitä, jotka eivät halua käyttää kirkollisia tiloja hautajaisiin. Palvelun tarjoaminen ei saisi olla riippuvainen paikallisen seurakunnan vuokrauskäytännöistä.
7. Katsomusaineiden erillinen opetus takaa, että oppilaat saavat opetusta, joka vastaa heidän omaa vakaumustaan. Pidemmällä tähtäimellä tulee siirtyä huolella valmistautuen yhteiseen katsomusaineeseen tai siihen, että uskontoja ja niiden vaikutusta käsitellään historian ja/tai yhteiskuntaopin sisällöissä.
8. Jokaisella oppilaalla tulisi olla oikeus valita katsomusopetus, joka parhaiten vastaa heidän henkilökohtaista vakaumustaan. Tämä periaate ei saisi riippua siitä, kuuluuko oppilas johonkin uskontokuntaan vai ei. Pidemmällä tähtäimellä tulee siirtyä yhteiseen katsomusaineeseen.